Tannenberg - Reisverslag uit Olsztynek, Polen van WFANederland - WaarBenJij.nu Tannenberg - Reisverslag uit Olsztynek, Polen van WFANederland - WaarBenJij.nu

Tannenberg

Door: Roger

17 September 2017 | Polen, Olsztynek

Zondag 17 september 2017

Er zijn lieden die in Warschau om 07:00 uur opstaan om een fort van de eerste wereldoorlog te bezoeken. Maar er zijn er blijkbaar ook die een after-party en/of bruiloft vieren in datzelfde fort. Terwijl de neef van Lech Walesa aan ons de gebeurtenissen rondom Fort Modlin toelichtte, klonk op de achtergrond een sonore discodreun door de ochtendstilte. Die viel pas stil toen we vanaf de kazerne een prachtig zicht hadden op de samenkomst van de stille Narew en de Vistila rivieren. Staande op dat uitzichtpunt had de dag nog eeuwig mogen duren.

De rest van de middag was echter weggelegd voor de slag bij Tannenberg. Of, beter gezegd, de slag bij Usdau, zoals JP ons levendig duidelijk maakte op meerdere plekken in het nu zo vredige weiland. Gevolgd door een bezoek aan de Feldherrhügel bij Frögenau, waar tegenwoordig niet veel meer te doen was dan paddestoelen zoeken, zoals een passerende boer aan ons toonde. Het slotakkoord van de dag was de plek waar het Tannenberg monument, de trots van Nazi-Duitsland, ooit gestaan had. Daar zagen we hoe de natuur altijd de ultieme overwinnaar van de geschiedenis is.